Właśnie ukazała się nowa książka w serii "Klasycy teorii i historii sztuki" pod red. Wojciecha Bałusa

Z przyjemnością informujemy, że właśnie ukazała się nowa książka w serii "Klasycy teorii i historii sztuki", której redaktorem jest prof. Wojciech Bałus. Jest to tom Mariana Minicha "O nowy typ muzeów sztuki", pod redakcją Pawła Brożyńskiego i Magdaleny Kunińskiej. 

Więcej o serii wydawniczej można dowiedzieć się w zakładce publikacje

O książce:

Cenny dokument czasów, tutaj starannie opracowany naukowo przez Pawła Brożyńskiego, który należy czytać pomiędzy wierszami. W książce O nowy typ muzeów sztuki Mariana Minicha, zza polemiki z historyczno-chronologicznym podejściem do wystawiennictwa muzealnego wyłania się wielowarstwowy obraz złożonej sytuacji kultury i sztuki w Polsce po drugiej wojnie światowej.
 
Marek Bartelik, autor Early Polish Modern Art. Unity in Multiplicity, 
prezes stowarzyszenia krytyków sztuki AICA
 
Ważne świadectwo polskiego muzealnictwa. Osoba Mariana Minicha zasłużenie wraca w krąg wizjonerów polskiej sztuki. Pisma pierwszego dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi dają wgląd w ówczesny kontekst polskiego życia kulturalnego oraz idee konieczne dla rozwoju sztuki. Minich pisze o sztuce z naciskiem na jej poznawcze wartości i umożliwienie jej jak najpełniejszego wyrazu w celu realizacji misji budowania społecznej świadomości artystycznej oraz przełamywania konserwatywnego myślenia muzealnego. To pozycja już historyczna, ale paradoksalnie, mimo ogromnego rozwoju nauki kuratorskiej i muzealniczej, dzisiejszym celom galerii czy muzeów sztuki, przy strukturalnym zaniedbaniu edukacji artystycznej, przyświecają te same ambicje.
 
Stanisław Ruksza, historyk sztuki, kurator, dyrektor TRAFO Trafostacji Sztuki w Szczecinie
 
Obok literatury, teatru i filmu, muzea powinny wziąć niewątpliwie wybitny udział w likwidacji wielojęzycznej wieży Babel naszych czasów, przez ukazanie moralności sztuki, jej wysiłku w kierunku ustawicznego porządkowania nowych elementów rzeczywistości, dla uzyskania możliwie najwyższej świadomości, wobec rozkołysanych przez groźne strumienie historii sił otoczenia. Powinny wziąć udział w rozszerzaniu podstaw intelektualnych i socjalnych, za pomocą pokazania czynników rozwoju form sztuki. Proces ten będzie miał również wybitne, aczkolwiek pośrednie znaczenie dla zrozumienia i urzeczywistniania wolności i sprawiedliwości społecznej, poprzez antycypację perspektyw sztuki – rzutowania płynnej rzeczywistości w sferę idealnych i utylitarnych wizji artystycznych.
 
Marian Minich, fragment książki 
 

 

SPIS TREŚCI

Paweł Brożyński – Maszynopisy nie płoną (nota wydawnicza)
Agnieszka Minich-Scholz – Wspomnienie o Ojcu
Cenny nabytek łódzkiego Muzeum
Marian Minich – O nowy typ muzeów sztuki
Paweł Brożyński – Muzeum w płynnej rzeczywistości
Magdalena Kunińska – Heinrich Wölfflin – Władysław Podlacha – Marian Minich: w stronę systematyki „strony plastycznej jako centralnego zagadnienia dzieła sztuki”
Biogram Mariana Minicha
Bibliografia pism Mariana Minicha
Indeks 

Data opublikowania: 11.04.2018
Osoba publikująca: Agata Dworzak